Reshoper 2024 ve zkratce
Pokud se podíváte na témata přednášek v Partnerském programu nebo RESHOPER 2024, vine se v nich jako hlavní linka – analytika dat. Dat o návštěvnosti, dat o klientech, jak pracovat s Retargetingem, co udělat proto, aby zákazníci neodcházeli z naplněného Košíku bez placení (a bez objednávky), atd. Není to nic, čemu bychom se měli divit. Je to vlastně potvrzení faktu, že bez pochopení cesty zákazníka a jeho potřeb se dnes již žádný eshop neobejde.
I více jak 70% zákazníků u některých eshopů opustí košík se zbožím bez zaplacení.
A tomu tedy velice dobře rozumím. V rámci konference byla jako hlavní strategie v omezení tohoto jevu – co nejvíce zjednodušit cestu zákazníkovi k zaplacení. Transparentnost, sumarizace. To všechno asi platí, OK. Já bych k tomu ještě dodal = použijte vlastní hlavu. Jako nakupující se velice často setkávám s tím, že prodávající se snaží (… za každou cenu…) vygenerovat nějakou skrytou výhodu. Nízká cena zboží a platba za dopravu těsně před zaplacením, celkový výpočet bez DPH a ta napočítána až při platbě atd. Jak si jako zákazník zajistím, že porovnávám hrušky? No že si vytvořím objednávku v několika eshopech najednou a kontroluji si celkový výsledek těsně před zaplacením. A pozor – neznamená to, že si vyberu nejlacinější. Třeba toho, co dodává nejblíže bydlišti, nebo toho, co má BOX v nabídce dodacího místa, nebo má moji preferovanou barvu… Nicméně Košík jako krok před platbou je to, co porovnávám.
Pokud je těch 70% a více vaše situace – pak se koukněte ke konkurenci. Co dělá lépe v nákupním procesu? Jejich košík se asi plní jednodušeji než ten váš.
Trend přesunu od plateb za službu nebo zboží k předplatnému.
No tohle je třeba trend, který mě tak úplně nevyhovuje. Jako SEO specialista si chci rozhodovat o tom, jestli budu ještě v roce 2024 využívat licenci na software zakoupenou v roce 2020 nebo dokonce 2018. Pokud to vyhovuje mým aktuálním potřebám, není nutné utrácet. Samozřejmě, tento trend z pohledu dodavatele má svůj efekt – dlouhodobá loajalita klienta, snadný přechod na nejnovější verze. Z pohledu ekonomiky i Cashflow. Ale i tyto dva světy a pohledy mají pozitivní průnik. Potřebuji konkrétní věc, službu, nebo požadovaný analytický software jen na jeden měsíc v roce? Pak si koupím měsíční předplatné a je to. Zcela jistě to bude na ten měsíc dražší, než přepočtená životnost licence. Ale významně lacinější než jednorázový nákup. A v objemu uživatelů bude spokojený i dodavatel. A s tou slevou se dá přece obchodně pracovat. Zvláště u specializovaných SW tohle je pro mne velmi vítané řešení.
Optimalizace plateb na eshopu.
Platba převodem z účtu. Z mého pohledu historická záležitost… No a vidíte, data ukazují, že se situace mění. A to díky okamžitým převodům mezi bankami se najednou se i tahle forma platby dostává do popředí a má smysl. A opět – (skoro) každý máme dnes v mobilu internetové bankovnictví nebo homebanking. A pokud nám dodavatel nabídne platbu pomocí QR kódu a díky okamžitým platbám tuto úhradu dostane okamžitě – tak na co v takovém případě vyplňovat a autorizovat platbu kartou? Pokud jako dodavatel nabídnu zákazníkům takové řešení, pak dokonce ušetřím poplatky za karetní transakci. Má tedy logiku nabídnout klientům i tento způsob úhrady? No samozřejmě že má !
Těch přednášek a nabídky řešení pro potřeby eshopů bylo na RESHOPERu 2024 samozřejmě podstatně více. Ne všechny stánky jsem měl možnost nebo potřebu navštívit. Rozhodně jsem si také neposlechnul všechny přednášky a prezentace. A jakou to má souvislost se SEO a mými službami? No dost velkou. Všechno přece děláme proto, aby náš produkt, naše služba byla na trhu úspěšná. To, co umožní lepší komunikaci se zákazníkem a zlepší výsledky. A jestli SEO odpracujeme na eshopu, který přitom neumí zpracovat platební transakci – asi se to moje SEO na obchodních výsledcích moc neprojeví. A naopak.
P.S. omlouvám se za ne-kvalitu doprovodných fotografií. Nezkontroloval jsem si je na místě…