Na otázku „PPC specialista co to je ?“ existuje jednoduchá odpověď, která má ale velmi široké možnosti obsahu. Jak víme z odpovědi „PPC kampaně co to je“ – PPC je zkratka slov Pay Per Click a znamená že v rámci reklamního systému Google Ads, Seznam Sklik a podobných systémů zaplatím pouze za předpokladu, že si na jeho reklamu jako čtenář kliknu a přejdu tam, kam mne inzerent posílá. Myslím na internetu 😊
No a jako PPC specialista se o tyto systémy pro klienta musím umět postarat. Ale co to tedy znamená?
Dnešní marketing = PPC
PPC specialista je [má být] multifunkční marketér
Protože jak se můžete dočíst na jiném místě, PPC reklamní systémy obsahují velké možnosti nastavení, úpravy parametrů nejen zobrazení a ceny, doplňkové parametry cílení na zákazníka, atd. Moje znalost vhodného nastavení většiny parametrů tedy ovlivňuje efektivitu a správné zacílení reklamního snažení. A tedy i efektivitu nákladů. Samozřejmě to neznamená, že jako PPC specialista mám být specialistou úplně na všechno. Pokud se ale zmiňujeme o PPC inzertních systémech, je vhodné a dle mého názoru naprosto zásadní seznámit zákazníka s těmi nejdůležitějšími zásadami fungování tak, aby jeho produkt, jeho služba byla vnímána tou správnou skupinou a v rámci PPC kampaní se správným posláním. Namátkou některé (rozhodně ne všechny) parametry v tomto případě systému Google Ads, k diskusi s klientem:
Základní parametry PPC kampaní
- PPC kampaně – základní jednotka, již na této úrovni můžeme nastavit denní rozpočet, ale i pozitivní nebo negativní cílení zeměpisné nebo jazykové. Základní nastavení strategie ceny (CPC, CPA, konverze). V případě, že klient požaduje správu PPC kampaní pro více produktů nebo služeb, je vhodné na tomto místě rozdělit minimálně jazyk a lokalitu – protože klíčová slova, jejich zacílení, strategie ceny a podobně mohou/budou rozdílné pro Česko a jiné třeba pro Německo.
- Skupiny reklam – v této úrovni je vhodné si nastavit konkrétní službu nebo produkt. V dalším kroku totiž již budu připravovat konkrétní reklamy, konkrétní texty. Tedy tato úroveň pro mne znamená základ, na kterém se dá upravovat cena, doplňkové parametry konkrétních reklamních textů, atd.
- Reklama – viz výše. Nyní jsem v úrovni, kde je potřeba s klientem vytvořit vlastní reklamní texty. Samozřejmě budu vycházet ze základní reklamní a obchodní strategie zákazníka. Kde vidí své přidané hodnoty, kde se prezentuje vůči konkurenci atd. Systém nám hodně pomáhá, nabízí varianty textů ať už do Titulků, nebo doplňkové texty. V této fázi bych měl jako PPC specialista mít na paměti, že ne všechno, co nabízí nápověda Google Ads je vhodné pro klienta. Jeho vlastní business nemusí být v souladu s konkrétním návrhem. Výsledkem tak může být hodně utracených peněz za přivedené čtenáře, kteří ale odejdou během pár vteřin, protože hledají něco jiného. I když s podobnou tématikou, podobnými klíčovými slovy.
Klíčová slova - základ
- Klíčová slova – to je téma na dlouhé povídání samo o sobě. Tak se tady prozatím spokojím s konstatováním, že klíčová slova v PPC kampani nemusí být totéž, co klíčová slova v SEO optimalizaci. Ale když se to povede spojit a dává to smysl jak vyhledávači, tak čtenáři, je to kouzlo.
- Negativní klíčová slova – tuto část budeme pravděpodobně naplňovat v průběhu fungující kampaně. Protože postupně budeme zjišťovat, že existují klíčová slova, která jsou velmi podobná našemu cíli a zájmům klienta, ale současně naprostá většina čtenářů uteče hned v prvních vteřinách návštěvy. Prostě zbytečně utracené peníze na PPC kampaň. Takže je jednoduše pro příště zablokujete. I v tomto případě je vhodné myslet na úroveň shody.
Čtenář - audience
- Audience – věkové a zájmové skupiny. Prodávám špičkový software na editaci videa pro grafické studio? Tak asi mi nebude milé, když na moji PPC kampaň bude reagovat student střední školy, který hledá editor videa free. Pokud ale současně potřebuji inzerovat editor videa, pak snížení neefektivních nákladů dosáhnu tím, že omezím třeba věkovou skupinu. Skupina nad 65 let asi nebude moji cílovou skupinou pro prodej jednokolky. Takže právě tady.
- Umístění a výjimky – region, země, dokonce kontinent nastavíte v této části. A to jak pozitivní (kde chcete zobrazit svoji PPC kampaň), tak i negativní.
- Hledaná slova čtenářem – velmi zajímavý obsah mám v této části obrazovky – informaci o tom, jaká slovní spojení hledali mý čtenáři, kterým se zobrazí moje PPC inzerce a v jakém rozsahu byla úspěšná. Možná právě tady zjistím, že nejlepší klienti hledají trochu něco jiného, než si já sám myslím…
- Landing pages – „přistávací stránky“. Také téma na delší povídání. Samozřejmě v této fázi bude velmi zásadní rozdíl mezi eshopem, který inzeruje speciální akci, výprodej konkrétního zboží a WEBem ve formě B2B prodeje. Vždy je potřeba koukat na obsah této záložky s vědomím faktu, co pro svého klienta prezentuji a proč on vlastně sem ke mě kouká…
- atd.
Co to tedy je, ten PPC Specialista?
Odpověď na otázku „PPC Specialista co to je“ tedy je relativně jednoduchá. Současně ale je potřeba mít na paměti, že nevhodným nastavením PPC kampaní může dojít k dost podstatnému zásahu do efektivity PPC kampaní. V neposlední řadě je vhodné abych upozornil na fakt, že se jedná o živý systém. Žádná konkurence nespí, ani ta vaše. Jakmile si nastavíte vlastní PPC kampaň, je vysoce pravděpodobné, že podobnou práci odvádí PPC specialista na druhé straně města, kraje, Česka, Evropy. A je proto potřeba, abych PPC kampaně pravidelně monitoroval, vyhodnocoval. Věděl, co se mi v tomto ekosystému děje a proč. Abych mohl správně doporučit a společně s klientem vhodně rozhodnout o úpravě a i nadále držet maximální efektivitu.