Google Analytics 4
Tak tedy GA4 - Google Analytics = změny na pochodu
GA4 = Google Analytics 4, tam je tedy rovnítko. Universal Analytika mění od základů. Totiž od základů vnímání návštěvy a hlavně zákazníka. Google Analytika je přitom již dlouho jedním ze základních analytických nástrojů na monitoring vašeho WEBu pro budoucnost.
GA4 tedy Google Analytics verze 4 je další vývojová fáze analytiky Google. Pomocí Google Analytics můžete zjistit, kdo, kdy a jak často pobýval na vašem WEBu, co ho na něm zaujalo. Historii UA se veškeré monitorované dění odvíjelo od jednotky „návštěva“. Tedy okamžik, kdy se čtenář na druhém konci světa rozhodl, že ho zajímá váš obsah. Napsal do prohlížeče vaši www adresu…
A najedou se objevil u vás. Něco si přečetl, posunul se na jinou stránku. A tak dále. Veškeré tyto údaje UA zaznamenal za předpokladu, že jste si předem na své WEB stránky nainstalovali měřící kód. A vy, nebo někdo další s označením „Google Analytik“ podle obsahu dat zjistil a zjišťuje – KDO a Co pohledával na vašich stránkách…
Úkol roku 2024+. Jak nastavit Google Analytics verze 4
V roce 2023 bude Google postupně přecházet z platformy Universal Analytics na GA4 – tedy Google Analytics verze 4. Hlavní změna je v tom, že veškerý monitoring a analytika se v rámci GA4 soustředí na uživatele a „Events/Událostí“, nikoliv (jen) na návštěvu. Uživatel je u vás monitorován na všech dostupných platformách a zařízeních. Tedy nejen na vašem WEBu a stolním počítači, ale pokud pokračuje třeba přes mobilní telefon nebo aplikaci. A přesunul se k jinému operátorovi. Zareagoval přes Retargeting na PPC kampaň a nákup dokončí v aplikaci. Tohle vše se nyní můžete dozvědět a analyzovat přes GA4. A na co reaguje váš zákazník, to je nejdůležitější prvek v rámci analýzy úspěšnosti SEO optimalizace. To asi tušíte, že?
Hlavním úkolem je tedy vhodné nastavení GA4 dle vašich požadavků a potřeb. V úvodu je dobré poznamenat, že ne vše co jsme měřili a monitorovali v Universal Analytics aktuálně v GA4 měřit jde. Takže jako ve škole = musíte postupovat od základních statistik k těm složitějším a komplexnějším. Vlastní zkušenost na několika klientských projektech! Představa, že si ráno uvaříte kafe, sednete si k novému účtu GA4 a odpoledne nejpozději vám bude všechno fungovat je naprosto mylná! Budete se setkávat s jinou logikou měření, jinými proměnnými, nastavením Událostí a Konverzí, atd. A naopak, není to rozhodně žádná tajemná komnata. Myslím, že stačí se postupně dostat do logiky uvažování tvůrce GA4 a ono se to poddá 👍😎!
Doporučení pro nastavení GOOGLE ANALYTICS 4 z vlastní zkušenosti
Potřebujete s instalací měření v GA4 opravdu pohnout? Je pro vás kritické kontinuální měření událostí nebo cílů i když budou vycházet z trochu jiné logiky než UA? Pak
- si nainstalujte do Google Chrome doplněk Google Analytics Debugger – tenhle doplněk se totiž používá při ladění Událostí a Konverzí v GA4. Jsem si jistý, že 98,5% z vás bude při nastavování chtít ověřit, zda daná Událost nebo Konverze funguje. Obrazovka nastavení Událostí a Konverzí v GA4 ale ukazuje výsledky BEZ aktuálního dne, podle některých vyjádření i 48 hodin zpátky to ještě není úplně přesné. Takže ověřit si, že nastavení dané Události nebo Konverze jste udělali správně je velmi obtížné. Ale ne nemožné.
- V rámci ADMIN/Správce obrazovky GA4 je k dispozici záložka s názvem “ DebugView„. A tahle služba vám v online přenosu ukazuje, co se s vašimi již nastavenými Událostmi a Konverzemi děje! A to za předpokladu, že máte zapnutý právě výše uvedený doplněk.
- Vyzkoušejte si to. Uvidíte sami, mě tohle tedy šetří velkou spoustu času a asi i nervů 😎.
A pokud máte na starosti důležitější věci, než GA4, třeba rozvoj vašeho podnikání, tak co třeba:
Automatická tvorba účtu GOOGLE ANALYTICS 4 podle nastavení Universal Analytics
Pokud jste si novou službu v Google Analytics 4 ještě nevytvořili (před začátkem roku 2023), Asistent nastavení vám ji vytvoří. Tato nová služba v Google Analytics 4 bude mít některé základní funkce, například cíle/konverze a propojení Google Ads, které máte v odpovídající službě Universal Analytics. Tuto funkci budete moci deaktivovat přímo v Asistentovi nastavení nebo na banneru s oznámením, který se brzy objeví. (asi už objevil…)
Naprostá většina Google Analytics specialistů doporučuje vypnout možnost automatického vytvoření, vypnout Asistenta nastavení Google Analytics 4. Hlavním důvodem je fakt, že Cíle, Konverze, Filtry, Publika… nově Události a nastavení v UA mohou a budou jiné, než v Google Analytics 4. A pokud „nic neuděláte“ Google vám to nějak nastaví. Pak vám ale pravděpodobně vám zabere podstatně více času to dát dohromady tak, aby GA4 plnila to, co od analytiky potřebujete zrovna vy.
A v tom lepším případě si stejně vytvoříte svoji novou Analytiku GA4 sami.
Existuje spojení mezi Google Analytics 4 a SEO optimalizací?
Samozřejmě, že existuje spojitost mezi SEO a GA4 (Google Analytics 4). GA4 jako nově zaváděný nástroj pro analýzu návštěvnosti poskytuje informace o tom, jak se uživatelé chovají na vašich stránkách i aplikacích. Sleduje zákazníka a jeho chování. Tyto informace pak jsou velmi užitečné právě pro SEO optimalizaci. Protože umožňují identifikovat, které stránky a která klíčová slova přinášejí nejvíce návštěvnosti, ale i konverzí a nebo objednávek. Použití Google Analytics 4 tak pomáhá SEO specialistům identifikovat ta klíčová slova a ty stránky, na které by se měli zaměřit. Cílem pak je zlepšit obsah stránek a tím příslušné konverze na webu. I díky GA4 je možné u jednotlivých událostí a konverzí identifikovat třeba i technické problémy, které mohou bránit dalšímu zlepšování SEO. I když k těmto účelům slouží spíše jiné nástroje, jako například PageSpeed Insights nebo třeba Screaming Frog.
V součinnosti Google Analytics 4 a Google Ads lze také sledovat úspěšnost PPC kampaní a vyhodnocovat tak efektivitu celkové digitální strategie. To vše může přispět k lepšímu pochopení uživatelského chování a celkového výkonu vaší ONLINE prezentace.
A to samozřejmě souvisí i s výsledky vaší SEO optimalizace.
Data z Universal Analytics nebudou kompatibilní s Google Analytics 4
Ono to zase tak hrozné není a snad ani nebude. Některé základní statistiky samozřejmě nalezneme jak v Universal Analytics, tak i v GA4. Nutně ale musíme předpokládat, že stejně budeme nuceni svůj dlouho budovaný vlastní pohled na Google analytiku připravit znovu. I když doufejme nyní rychleji, protože už víme, co potřebujeme a jak to má vypadat. A pro ty z vás, co si uvědomují důležitost svých dat = založte si sami ještě dnes svoji analytiku Google Analytics 4 a propojte si ta data, která vám dávají smysl.
A protože známe své podnikatelské prostředí = ve svém prostředí budete výjimka s konkurenční výhodou. Víme, že všichni konkurenti se začnou s novou podobou GA4 seznamovat až v červenci 2023. Vsaďte se! 😎 (vzpomínáte si někteří na funkci Y2K manager?)
A co budete dělat vy 1.7.2023?
Budete koukat na to, co se vám analyzuje v nových datech Google Analytics 4?
Nebo budete horkou jehlou nastavovat nové Cíle, Události a Publika a …😎
Nastavení událostí a konverzí v Google Analytics 4
Začínáte se seznamovat s Google Analytics 4 ? Pak bych pro vás měl pár asi jednoduchých rad:
Dejte si opravdu na čas a nesnažte se na první pokus překlopit všechno z Universal Analytics do GA4.
Vyplatí se vám to. Při pokusu o předělání UA na GA4 si v tom všem uděláte zmatek hlavně tím, že se budete snažit přizpůsobit nové proměnné [ Události a Konverze ] původním proměnným z UA. Ne, že by to nešlo. Ale stačí jedna chybička, v rámci například využití existujících Události ze systému GA4 a nezměříte to, co chcete. A v následujících několika krocích to tak všechno propojíte, že stejně po nějaké době začnete znovu od nuly. Zkušenost několika zákazníků i moje osobní.
Příprava GA4 – od jednoduššího ke složitějšímu a Testovat…Testovat…Testovat.
Změna logiky z UA na GA4 je v evidenci, ale i v přístupu k datům. Už jen rozdíl mezi „Mírou zapojení“ a „Míra okamžitého opuštění“. Je to vzájemně inverzní analytika nebo není? No skoro… a co tedy to zapojení znamená? Takže se opravdu vyplatí se ponořit do základů reportingu GA4 a nastavit si vše v klidu a pečlivě. Návodů jak začít je na internetu spousta, takže z praktické zkušenosti snad doplním jen:
- Konverzní cíl => Konverze = Událost, kterou jako konverzi označím v nastavení [Admin práva]. Existuje spousta automaticky evidovaných metrik, které při vytváření Událostí monitorujeme – například v tomhle Návodu od Google.
- Určitě realizujte nasazení GA4 přes Google Tag Manager. Pokud jste jej zatím nepoužívali, velmi doporučuji. I díky GTM je možné nasadit si na WEB analytiku jak UA, tak i GA4 a v průběhu realizace si ověřovat jednotlivé kroky bez většího rizika.
- Pokud je to nezbytné z důvodu zachování statistik třeba pro analýzu obchodních výsledků, tak návod jak překlopit existující „Konverzní cíle“ z UA do GA4 máte k dispozici také v jednom z návodů Google na migraci UA na GA4.