Google neustále vylepšuje nástroje, kterými hodnotí kvalitu obsahu WEB stránek, aby uživatelům poskytoval ty nejrelevantnější a nejspolehlivější informace. Jedním ze zásadních hodnotících parametrů pro hodnocení kvality obsahu je Systém hodnocení EEAT. Je to zkratka – pro Zkušenosti (Experience), Odbornost (Expertise), Autoritu (Authoritativeness) a Důvěryhodnost (Trustworthiness).
V tomto článku si jednotlivé části EEAT vysvětlíme jednoduše a prakticky.
EEAT není nějaký algoritmus, respektive „není známo jaký“. Ale je to známý soubor doporučení Google, podle kterých Google posuzuje, zda a jak obsah WEB stránky odpovídá jeho požadavkům na kvalitu. Jeho cílem je odlišit užitečné a ověřené informace od nepřesných nebo jen marketingových textů. Tento systém je zvlášť důležitý pro témata jako je zdraví, investice nebo i bezpečnost. Google tyto doporučení nazval celkově jako
" Vytváření užitečného , spolehlivého obsahu, zaměřeného na lidi".
Myslím si, že to je docela trefné. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé zmíněné body hodnocení Google:
Body hodnocení Google EEAT:
➡️Zkušenosti (Experience)
Google zkoumá nejen na základě referencí a historických záznamů, zda má autor osobní zkušenost s tématem, o kterém je obsah, článek. Například článek o operativním leasingu by měl vytvořit někdo, kdo s ním má dlouhodobou praxi. Třeba jako zástupce leasingové společností anebo i Fleet manager využívající tyto služby.
Příklad z praxe:
Článek popisuje situaci, kdy jste se při návrhu vaší nové Fleet strategie řídili požadavky, ke kterým patřila zvláště ekonomika na nízké nájezdy kilometrů vašich obchodníků, kteří tvoří majoritu fleetu. A u toho je vaše tabulka s průměrným nájezdem konkrétních vozidel z předchozího období. Kilometry, tankování, počet vozidel, náklady na kilometr. Jasné, hotovo.
Jak naplnit toto doporučení:
- Popisujte konkrétní situace, které jste sami zažili. Nahradit vlastní fotku profi fotografií z fotobanky nebo Wikipedie není dobrý nápad.
- V textu buďte co nejvíce konkrétní. Popis instalace, fotka, testovací report z aplikace, atd. Nemusíte vždy používat konkurenčně citlivé informace, ale i tak lze čtenáři vždy poskytnout hodnotné informace. To slovíčko „hodnotné“ několikrát podtrhuji.
- Uvádějte co nejčastěji příklady z praxe.
➡️Odbornost (Expertise)
Obsah (ne forma!) musí být vytvořen lidmi s prověřenými znalostmi. Pokud píšete o SEO, měl by text pocházet od SEO specialistů. Třeba doloženo SEO certifikátem, školením, diplomem. Ne od náhodného nebo bezejmenného uživatele, který si na internetu našel nějaký Online-SEO-test.
Příklad z praxe:
Budete prezentovat způsob, jakým se mají evidovat faktury za pronájem vozidla na operativní leasing v účetnictví. Faktura obsahuje financování odpisů vozidla, havarijní pojištění a také poměrnou částku na servis vozidla dle kilometrů. Každá část nájemného spadá do samostatné kategorie DPH. Pak musí být takový článek podpořen tím, že autor má ekonomické vzdělání, působí na vysoké škole ekonomické, nebo jako finanční ředitel u leasingové společnosti. Google musí u autora vašeho článku tyto údaje najít, aby článek hodnotil kladně ve smyslu Expertise.
Jak na to:
- Při psaní o konkrétním obsahu uvádějte vaši kvalifikaci v daném tématu. Nemusí jít tak úplně o vysokoškolský diplom, ale proč by měl čtenář brát váš názor vážně, jako někoho, kdo dan problematice opravdu rozumí.
- Klidně a rádi uvádějte citace odborníků. Je dobré si uvědomit, že v dnešní komplikované době pro kvalitní výsledek nestačí si přečíst návod na interenetu. Musíte o dané věci něco vědět. Takže když ve vlastním obsahu uvedete referenci na autoritu v oboru, tím nepřijdete o návštěvníka, ani o obchod,´. Ale potvrdíte mu, že je u vás správně, že věci rozumíte. A pokud to uděláte vy, spolehněte se na to, že příště někdo vytvoří referenci zase k vám, jako k odborníkovi v oboru.
➡️Autorita (Authoritativeness)
Autor WEB stránky musí (měl by) být uznáván v oboru. Pokud píšete o výuce jazyků, vaše autorita poroste, když budete spolupracovat se známými lektory. Když budete mít WEB stránky o právní problematice, bude vynikající, pokud budete spolupracovat se známými právními kancelářemi. A když budete mít restauraci, tak třeba s vyhlášeným kuchařem…
Příklad z praxe:
Online jazyková škola learnonlinelanguages.com spolupracuje s rodilými mluvčími. Její články o formě online výuky a jaké má tato forma výhody můžeme považovat za autoritativní, když se začteme do blogového článku „Italky“ – rodilé mluvčí. A kdyby na tuto rodilou mluvčí byl k dispozici i jiný odkaz, například na její Blog o výuce italštiny v Česku, nebo Facebook profil, kde sdílí své dojmy z výuky, bylo by to ideální.
Jak na to:
- Získávejte zpětné odkazy z renomovaných webů ve vašem oboru. No dobře, pro začátek nemusí být úplně renomované. Pokud ale máte tu možnost, zjistěte si hodnocení WEBu ze kterého získáváte LINK například ZDE. Je fajn, když bude mít vyšší hodnocení, než je to vaše. Pak teprve má tenhle LINK smysl.
- Budujte například své diskuzní fórum, pořádejte webináře s pozvánkami, pište závěrečná hodnocení atd. Je naprosto super, pokud se na vašem WEBu bude dít odborná diskuse vašich zákazníků, čtenářů. Jen s vaší moderováním. Ani nemusí být jen o vás a o tom, jak je vaše služba nebo produkt super. Ale musí to být o vašem oboru. Budovat si autoritu ve vašem oboru – to je oč tu běží.
➡️Důvěryhodnost (Trust; Trustworthiness)
Obsah článku musí být smysluplný a hlavně kvalitní. Nejlépe tedy aktuální a správný, bez matení čtenářů. Pokud píšete články o tom, že váš produkt je nejlepší a nejlacinější na světě, nebo alespoň v Česku, Google to v rámci EEAT moc neocení. Google ale ohodnotí, jestli váš web uvádí jasné zdroje svých informací, má platné certifikáty (HTTPS) a samozřejmě jasné kontakty.
Příklad z praxe:
Pokud si chcete postavit vlastní fotovoltaickou elektrárnu, forum na adrese forum.mypower.cz/ vám nabízí obrovské množství konkrétních situací a zkušeností uživatelů a tvůrců vlastních PVE elektráren. Je ale velmi dobré se při vnímání rad a zkušeností podle počtu příspěvků (jak aktivní autor v této oblasti je) a reputace autora (ostatními uživateli označený „palec nahoru“). Budete vědět, které informace jsou podloženy dlouhodobou praxí. I když ani to nemusí být v případě DIY fora úplně na 100% 😊. A u fotovoltaiky více než u jiných technických oborů platí, že informace stará rok už nemusí platit…
Jak na to:
- Uvádějte datum revize článků. Tohle já tak úplně nedodržuji. Není nic staršího než včerejší noviny a nebo SEO strategie před půl rokem. Ale například Technické SEO obsahuje platné strategie docela dlouhou dobu. A klíčová slova v html kódu už dávno ne… I když jsem daný článek napsal před půl rokem a více, sice platí ale je žádoucí obsah aktualizovat.
- Pokud autor nešáhne na WEB stránku více jak rok, i ten nejkvalitnější článek ztrácí přibližně 20-30% návštěvnosti jen kvůli tomu „stáří informace“. A je to logické – mezitím vznikla spousta jiných článků o tomto tématu, které jsou čerstvější a asi i kvalitnější! A dokonce hodnotitelé Google to mají ve svých podmínkách – ZDE. (kdyby ten odkaz nebyl aktivní, je to 181 stránkový dokument s názvem „searchqualityevaluatorguidelines.pdf“. A já vím o čem to je…😊
- Používejte strukturovaná data i pro zobrazení hodnocení ve vyhledávání. Sice se s touto hodnotou dá docela pracovat, ale i tak je důležitá.
➡️Jaký je tedy závěr? EEAT není jen pro experty.
I když obsah zkratky EEAT popsaný výše může vypadat složitě, jeho principy může aplikovat vlastně kdokoliv a kdykoliv. Jsou to taková základní pravidla pro každého:
- Pište (jen) o tom, co skutečně znáte.
- Spolupracujte s odborníky, uvádějte zdroje – oni zase uvedou vás.
- Buďte o sobě a svých službách nebo produktech transparentní – uvádějte jasně a přesně kdo jste a proč jste důvěryhodní.
- Nezapomeňte, že i ostatní Google parametry hrají a budou hrát roli. Co třeba lokalita a Lokální SEO? Poskytujete služby relevantní pro region, město, ulici? Pak je Lokální SEO to pravé právě pro vás.
A ona to není zase tak raketová věda, jen je důležité vědět a využít. Google nemůže a nechce hledat dokonalost, ale snahu pomoci uživatelům. Úplná dokonalost by znamenala fixní stav, bez vývoje, bez pohybu. To přece na internetu neexistuje. A v době využívání umělé inteligence v nejrůznějších podobách – kdyby něco takového existovalo, znamenalo by to, že první pozice a „centrální mozek lidstva“ je a bude neměnný? Myslím si, že to je přesně naopak.
Už teď v této chvíli jsou minimálně dva uživatelé, kteří možná mají podobné myšlenky a podobný produkt. Ale jeden z nich bude dnes lepší v tom, jak ukázat klientovi svůj produkt a ten druhý zítra potvrdí svoji autoritu v oboru. Každý den bude ten výsledek na SERPu trochu jiný. Tedy možná, „to záleží“. Hlavní je začít. Třeba přidáním kontaktů na LinkedIn autora ke článku – a budujte online autoritu.
Zdroj:
- https://www.scuka.cz/jake-jsou-nejdulezitejsi-hodnotici-faktory-google/
- https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf
- https://www.scuka.cz/optimalizace-pro-vyhledavace-near-me/
- https://www.scuka.cz/seo-co-to-je-okolo-me/
- https://moz.com/learn/seo/google-eat
- https://www.searchenginejournal.com/google-e-e-a-t-how-to-demonstrate-first-hand-experience/474446/