Jak zlepšit SEO pomocí ChatGPT/OpenAI?

1️⃣ Lze využít ChatGPT nebo jiný druh AI pro SEO optimalizaci?

2️⃣ Lze pomocí SEO a ChatGPT (AI) vytvořit stránky na první pozice SERPu?

3️⃣ Blíží se konec SEO a Copywritingu?

SEO Restart 2023

4️⃣ A budeme vlastně za půl roku ještě potřebovat SEO?

Hlavní témata www.seorestart.cz 2023 nebyla úplným překvapením – ChatGPT, OpenAI, nový Edge s Bing AI panelem. A možná právě proto byl obsah přednášek na jedničku. Asi i s hvězdičkou – 1️⃣⭐! Obsah konference SEORestart 2023 se téměř s 95% věnoval nejrůznějším aspektům dnešního tématu číslo jedna – Umělá inteligence ve vztahu k vyhledávání informací a optimalizaci obsahu webových stránek. Je to vlastně naprosto logické. Sebere Copywriterům ChatGPT nebo AI práci? A co SEO? Může za nás AI udělat analýzu klíčových slov, nebo optimalizaci textů? Naprosto legitimní otázky, které hýbou SEO světem v roce 2023 a zcela jistě jím budou hýbat i nadále. 

Kdo má zájem a nebo potřebu, zcela jistě si na téma umělá inteligence a SEO (ale i PPC optimalizace dodává I.Š.) najde spoustu zdrojů. Proto téma nebudu rozebírat, odpověď přímo od AI najdete na konci článku 😎. Já tedy napíšu spíše něco ze své hlavy. Tedy ze své kompilace obsahu konference v Otázkách a Odpovědích:

1. Jak bys za sebe shrnul závěry z konference SEO Restart 2023?

Že práce SEO Specialisty a PPC Optimalizátora bude pořád potřeba, jen v jiném rozsahu. Když jsem to komentoval na LinkedIn profilu, použil jsem na to příměr:

Práce pro nás nebude méně, stejně tak, jako s nástupem televize nebo internetu neubylo spisovatelů. Jen už víme, že ne každý, kdo publikuje na internetu si může říkat „spisovatel“. A už teď mě napadá, že to bude super způsob, jak se naučit pracovat s Fake News. Také si pamatujete hlášku typu „Říkali to v televizi“? V době AI bude ověřování zdrojů a kritické myšlení naprostou nutností. O #seo nebo i #copywriting se nebojím.

A těch nápadů, jak AI využít pro zvýšení efektivity práce SEO nebo PPC specialisty bylo tolik, že nevím, kde začít. A strašně se na to těším! Fakt 😎.

2. Která informace SEO a ChatGPT nebo obecně AI byla podle tebe nejzajímavější?

Tak to si netroufám říct. Ono toho bylo fakt moc. Tak to pojďme zkusit z těch pár poznámek, které jsem si udělal. Moje poznámky, které jsem si napsal a jsou pro mne natolik podstatné (a není jich málo…) pro oblast SEO 2023-2025, že si zaslouží alespoň H3. Protože H1 má SEO RESTART 2023 a H2 odstavce:

  • Linkbuilding je demokratické hlasování internetu o tom, jestli má daný obsah právo se umístit na předních příčkách. V tomto kontextu to nejlepší, co můžete udělat pro Linkbuilding je kvalitní obsah.
  • Když budete na internetu dnes vybírat nové boty – budete hledat text, nebo budete chtít raději vidět jak vypadají – obrázek se specifikací? Odpovídáte si na otázku, jak se mění podstata a důležitost SEO pro text, obrazové SEO ale i video SEO. Nástup obrazové AI tento trend jen zdůrazní a urychlí.
  • Vyhledávače Goole, Bing, a další se s nástupem AI mění na Odpovídače. Ty odpovědi formulují z toho, co si nabrali z existujícího obsahu a díky reakci milionů uživatelů vyhodnotili jako nejlepší odpovědi. ALE NIC NOVÉHO NEVYMYSLÍ. Pouze kombinují to, co existuje. Používat AI pro tvorbu obsahu automaticky znamená, že pracujete na něčem, co už existovalo. Opravdu si myslíte, že vás a vašeho klienta tahle „SEO“ práce posune dál?
  • Přirozená návštěvnost stránek se v průběhu let sníží, protože Odpovídače již znají odpověď, aniž by bylo nutné jejich uživatele poslat k vám na WEB. Musíte tedy mít k dispozici nový obsah, který Odpovídač k dispozici ještě nemá, nebo jej alespoň vyhodnotí jako přínosný pro uživatele s dotazem. V tom vašem podnikání.

A co Google Search, Bing a další? Jsou to jejich nástroje. Jak je to změní?

Co mě napadlo a na konferenci zaznělo také, že Vyhledávače/Odpovídače budou hledat svoji cestu pro „monetizaci“ odpovědí. Tedy jak generovat další zisk. Lze předpokládat, že začnou doporučovat (jako PPC?). Což už dnes vlastně dělají formou Sponzorováno· Nakupovat. Bude tato část SERPu v budoucnosti dominantní? Nebo to bude jinak?

  • Autorita obsahu se pravděpodobně bude posouvat k hodnocení pravdivosti? Protože i na Fake News může odkazovat velký objem autoritativních webů. Ale jak tu pravdivost informací vyhodnocovat – no na to si asi teprve počkáme.
  • ChatGPT = je vlastně takový automat/učitel. Dokáže shrnout informace nezbytné pro správnou odpověď na otázku žáka. V obrovském objemu informací. Ale nevymyslí nic nového. To musí udělat žák. Alespoň tedy zatím…
  • Kvalita odpovědí od AI? – Čím lépe se ptáme, tím lepší odpověď od AI dostaneme. Odbočka pro klienty SEO – umí se vaši zákazníci správně zeptat? Pokud ne, musíte se rozhodnout, jestli je budete učit, jak se mají ptát anebo budete připravovat odpovědi na otázky, které možná nejsou podle vaší chuti a odbornosti. Ale budou prodávat vaše zboží nebo služby.
  • Úplně všechny aplikace měření návštěvnosti WEB stránek měří trochu jinak, než jaká je skutečnost. V závislosti na metodice analýzy a na technice vlastního měření. Je naprosto normální, že ze třech systémů dostanete tři různé výsledky měření. Pracujte s aplikací, která vám vyhovuje… a pracujte s trendem. Nikoliv jen absolutní hodnotou. A nezapomeňte na fakt, že Update metodiky měření se děje a bude se dít pravidelně.

3. A jak jsi vnímal jednotlivé prezentace ?

No už jsem za ty roky viděl spoustu prezentací, přednášek a konferencí. Na SEO Restart 2023 mě velmi příjemně překvapil fakt otevřenosti a sdílení informací a zkušeností. Když se nad tím zamyslíte, tak ono to má v oblasti SEO svůj zásadní význam. Práci kteréhokoliv z prezentujících budeme hodnotit nejen my – přihlížející, ale hlavně SERP. A jak víme, informace musí mít přidanou hodnotu, aby si jí čtenáři-hodnotitelé a tedy i SERP všiml. 

Většina prezentací je k dispozici ZDE: www.seorestart.cz/ Takže jak již bylo napsáno = můj osobní názor:

⭐ Jan Tichý: Keynote: Quo vadis SEO?

Pro mě ze školení a prezentací odborník na Google Analytics 4… a nyní i člověk, který dokáže velmi zajímavě hovořit o tom, co si myslí o umělé inteligenci tak, jak ji známe dnes. A ono to má nejen hlavu a patu, ale i logiku. Nejde převyprávět Keynote, snad bude k dispozici na Youtube. Anebo vy máte smůlu, já u toho na SEORestart 2023 byl 😎👍🥇.

⭐ Vojtěch Fiala: Praktické využití AI v SEO pro začátečníky i (středně) pokročilé

Ukázka správného použití SEO a ChatGPT – nechci po AI aby vymyslela něco za mě, ale dávám ji úkoly, které již dnes mají jasné zadání, ale jejich automatizace mi významně urychlí realizaci mých úkolů. Právě tohle může být jeden ze správných způsobů využití AI pro SEO i Copywriting. Akorát se nesmí zapomínat na fakt, že takhle to mohou dělat i konkurenti. Vždy by tam měla být vsuvka, která bude tvořit to Added Value. Třeba v podobě zkušeností SEO specialisty, recenze, konkurenčního hodnocení a pod.

⭐ Pavel Ungr: Transformace tvorby a optimalizace obsahu pomocí AI pro SEO: nové příležitosti

Šedesát stránek konkrétních ukázek využití nejen ChatGPT pro SEO od těžké váhy v SEO. Pro citaci použiji hned slide číslo dvě. Tuhle větu do kamene tesat!!

“ Práci vám nesebere AI, ale člověk, co umí s AI pracovat „

⭐ Lukáš Kostka: AI a R studio – optimalizace meta tagů na ,,jeden’’ klik!

Praktická ukázka, jak lze již dnes využit OpenAI pro automatizaci. Je jasné, že pro větší objemy dat a jejich zpracování s využitím AI nebudete používat chatovací režim. Zajímavé pro dataře!

Velmi dobrá prezentace SEO práce s B2B klientem. Každý SEO specialista by si měl povinně nastudovat co jej čeká u klienta. Třeba to, že jeho práce začne být vidět za 6, spíše za 12 měsíců a to ještě když nedojde k velkým změnám na trhu nebo produktu. Doporučuji jako prevenci před frustrací z výsledků vaší práce 😎. 

⭐ Zdeněk Nešpor: Titánské weby

Slide z prezentace jako takové vám toho moc nepoví, museli byste být u toho. Každopádně povídání o redukci počtu WEB stránek pro analýzu ze stovek miliard na stovky byla určitě zajímavá. 

Tohle je moje káva. Velmi málo SEO specialistů si uvědomuje, že DATA, INFORMACE – to je to, co potřebují pro kvalitně odvedenou práci. A pokud od 1.července 2023 budou k dispozici data o návštěvnících pouze v Google Analytics 4, pak dělat SEO bez GA4 je naprostý nesmysl. Jako dnes počítat na logaritmickém pravítku. No asi to půjde a pár lidí to ještě umí a můžete to brát jako specialitku. Ale dělat na tom projekty pro klienta? To asi ne přátelé… Jednoznačně tvrdím, že SEO a PPC patří dohromady a SEO a PPC Optimalizace jsou dva bratři a jejich síla je ve spolupráci. A to jsou zase jen data a data. Souhlasíte s tím, že se musíme naučit používat nástroje umělé inteligence? Pak musíme nutně umět používat i Google Analytics 4. Bez toho to prostě nepůjde 😎👍🥇. 

⭐ Zdeněk Dvořák aka Linki: Slabiny Ahrefs. Jaké jsou? A co s nimi dělat, když děláte linkbuilding?

Nezdravá je víra v technologie. To je klíčové poselství téhle prezentace. DR – Domain Rating v Ahrefs, jak a z čeho vzniká, praktický příklad výpočtu ale i likbuilding, který je „skoro“ k ničemu. Dobré vědět, až zase budete dělat pro klienta nějakou SEO analýzu a použijete na to data třeba z Ahrefs.

⭐ Václav Brynda: Linkbuilding a jak se změnily strategie na rok 2023 - zpět ke kořenům?

Možná pro mě trochu více klasický přístup, než by člověk očekával. No ale co my víme, co bude fungovat za rok, za dva s přihlédnutím na časový scénář SEO aktivit. Třeba pokud použijeme metodiku dneška u které víme, co  u ní funguje a co méně… a implementujeme třeba na AI kombinovaný obsah?

Pracovníci agentury TASTE strávili rok a něco analýzou několika WEBů a porovnávali SEO nástroje a údaje v nich s GSC realitou. Že se někdy výsledky z aplikace lišily o desítky až stovky procent? Tak potom dělejte závěry a strategická rozhodnutí v SEO, že 😊?!

⭐ Martina Zrzavá Libřická: Výzvy a překážky ve světě SEO lidí

V našem „Echt“ technickém světě pohled na co se děje v naší hlavě, ale i v hlavě našich klientů. Z mého pohledu bylo velmi zajímavé srovnání „Komunikace napříč kulturami a styly řízení“. Mám za sebou zkušenosti z manažerského řízení a kultury a)USA; b)Francie; c)Turecko; d)Holandsko; e)Polsko a té tabulce dávám jednoznačně za pravdu. Zvláště, když ta jiná kultura je váš nadřízený. A je velmi důležité si uvědomit, že zrovna SEO je běh na dlouhou trať. Jedna objednávka vám v SEO moc práce a zisku nepřinese. A budovat si vztahy je kolikrát časově ale i psychicky náročnější, než vlastní práce na SEO analýze, to mi dáte jistě za pravdu. 

Jednotlivé prezentace jsou k dispozici na WEBu SEO Restart 2023. Nicméně samotné slide jsou jen malou částí toho, co se na konferenci dělo a prezentovalo. Každopádně nemám z umělé inteligence ve vztahu k SEO strach ani obavy. Myslím si, že jeden z vhodných názorů použil na LinkedInu Jiří Zahrádka: 

Nepotřebujete Copywritera když máte k dispozici ChatGPT… 
… stejně, jako nepotřebujete chirurga když máte vidličku.

Pro zajímavost co mi odpověděla umělá inteligence na moji, vlastně docela logickou otázku:

„Jaký smysl má optimalizovat SEO pro tvůrce WEBů, když AI odpoví všechny otázky sama?“

ChatGPT odpověděla:

I když jsou AI asistenty, jako jsou chatboti a hlasoví asistenti, stále populárnější, stále existuje řada důvodů, proč je důležité pro tvůrce webů optimalizovat SEO (optimalizace pro vyhledávače). Zde jsou některé z důvodů: 

  1. AI asistenti nejsou dokonalí: AI asistenti mohou poskytovat rychlé a efektivní odpovědi na otázky uživatelů, ale nejsou dokonalí. Stále mohou poskytnout některé chybné odpovědi, zejména pro složité nebo nuancované dotazy.
  2. SEO pomáhá zlepšovat viditelnost webu: SEO pomáhá webovým stránkám lépe se umístit ve výsledcích vyhledávání, což uživatelům usnadňuje jejich nalezení. I když AI asistenti mohou poskytovat odpovědi na dotazy uživatelů, uživatelé stále musí najít webovou stránku.
  3. SEO pomáhá budovat důvěryhodnost: Webové stránky, které se umisťují na vysokých pozicích ve výsledcích vyhledávání, jsou často považovány za důvěryhodnější a spolehlivější uživateli. To může vést ke zvýšenému zapojení uživatelů, více konverzím a zvýšeným příjmům pro tvůrce webů.
  4. SEO může pomoci optimalizovat obsah: SEO může pomoci tvůrcům webů optimalizovat svůj obsah pro vyhledávače a uživatele. To může zahrnovat například optimalizaci titulků a meta popisů, zlepšení načítacích časů stránek a zajištění, aby byl obsah snadno čitelný a srozumitelný.

Celkově lze říci, že i když mohou AI asistenti poskytnout rychlé odpovědi na dotazy uživatelů, SEO je stále důležitou strategií pro tvůrce webů pro zlepšení viditelnosti, budování důvěryhodnosti a optimalizaci obsahu pro vyhledávače i uživatele.

a odpověď od Bing:

Optimalizace SEO pro tvůrce webů má stále smysl i když AI dokáže odpovědět na mnoho otázek. Dobře optimalizovaný web má spoustu návštěvníků i bez velkých investic do reklamy a zvyšuje návštěvnost a tržby1. SEO má ale také své nevýhody. I ta nejlépe provedená optimalizace stránek pro vyhledávače, potřebuje čas, aby se projevila. Několik týdnů, někdy i měsíců. Záleží na konkurenci v dané oblasti.
Optimalizace obsahu webu pro SEO zahrnuje průzkum klíčových slov a jejich použití v obsahu webu3. Existuje mnoho SEO úkonů, které mohou zlepšit návštěvnost vašeho webu, mimo jiné: optimalizace klíčových slov, zlepšení rychlosti webu, tvorba poutavého obsahu, linkbuilding, optimalizace pro hlasové vyhledávání, technické SEO a mnohé další4.

Doufám, že jsem vám pomohl s vaší otázkou.

Hodnocení obou odpovědí ponechám na ctěných čtenářích. Za mě má tedy má ChatGPT (zatím) určitě navrch. Aktuálně jsem přesvědčen o tom, že klíčovým pro budoucnost bude „monetizace“ této části odvětví. A podle toho se bude měnit náplň práce SEO a PPC Optimalizátora. Tedy ta moje.

P.S. pokud si chcete ověřit, který text na nějakých WEB stránkách možná napsala AI, pak můžete zkusit třeba AI Test Classifier.

Myslím, že se můžeme společně těšit na SEO Restart 2024 🏆

Štítky:  

Sdílej :

SEO akademie

Využijte sílu SEO a PPC s naší akademií

Objevte nejnovější trendy a osvojte si strategie, které vám pomohou dosáhnout vynikajících výsledků ve vyhledávačích i placených reklamních kampaních

google webmaster

Google Webmaster Tools

PPC kampaně

PPC kampaně co to je?

Klíčová slova

Klíčová slova v textu