SEO je vlastně "optimalizace vaší viditelnosti - online"
Optimalizace pro SEO
SEO = Search Engine Optimization => jedná se o docela široký a samostatný obor. Obor, který se vyvíjí ze dne na den. Tady si opravdu můžu být jisti, že „Co platilo včera, dnes již platit nemusí.“ Současně je to v češtině trochu zkomolenina. Zkratka SEO již tu Optimalizaci obsahuje. Takže vlastně říkáme, že optimalizujeme optimalizaci. Významově tedy nesmysl, přesto si rozumíme. Shrnuji tedy – jako tvůrce WEB stránek mám zájem, aby právě ty moje byly dobře viditelné = hledatelné vyhledávači typu Google, v našem regionu Seznam, ale i Bing, Baidu nebo třeba i DuckDuckGo.
Disciplína Search Engine Optimization / SEO optimalizace má za úkol mi pomoci při tvorbě mých WEB stránek v tom, aby efekt mé práce byl maximalizován. Aby moje WEB stránky byly co nejlépe nalezitelné, co nejvýše v hodnocení vyhledávačů. Děje se to tak, že jako SEO Optimalizátor využívám znalosti o algoritmech vyhledávačů ve spojení s analýzou zájmů klienta. To podtržení je důležité. Bez závěrečné části věty jen pracuji. Bez efektu.
Co je obsahem SEO optimalizace:
Obsah WEB stránek musí být zajímavý, čtivý, musí čtenáři přinášet reálnou hodnotu, znalost, poučení. SEO optimalizace, v rozsahu zaměření na klíčová slova, optimalizaci obsahu a struktury webu, rychlost načítání, využití backlinků a sociálních médií a mnoha dalších faktorů zajišťují, že web získává vysoké pozice u vyhledávačů. Správná SEO optimalizace má v dnešní vysoce konkurenční době zásadní vliv na úspěch vašeho online podnikání. V rámci snahy Google o „co nejkvalitnější“ obsah nabízený čtenáři se zvláště po Google Core Upgrade 03.2024 dějí netušené změny v pořadí stránek. SEO optimalizace je něco jako multi-oborový komplexní přístup k obsahu stránek se snahou maximálně splnit uvedené (a spoustu dalších) požadavky. Nicméně celkově můžeme SEO optimalizaci shrnout do následujících skupin:
1. ON-PAGE faktory SEO Optimalizace:
ONPAGE faktory jsou vlastně to všechno, co můžete ovlivnit vy sami, nebo váš tvůrce/dodavatel WEB stránek při jejich tvorbě, 100% pod vaší kontrolou. Je to reálný obsah, který robot od Google, Seznam, nebo Binq projde při indexaci a vyhodnocuje přidanou hodnotu pro čtenáře, návštěvníka:
- Kvalita a relevantnost obsahu - to co chcete sdělit čtenáři VŽDY bude pořád nejdůležitější (bez zásadního vlivu délky textu...)
- ... pak dlouho nic... opravdu !!
- Klíčová slova, titulky
- Struktura URL adresy a meta popisky
- Interní odkazy a komplexnost informací - jako struktura obsahu, ne samo o sobě
- Rychlost (načítání) stránek
- Mobilní přizpůsobení - responzivnost
- Kvalita kódu a struktura HTML
- atd.
2. OFF-PAGE faktory SEO Optimalizace:
OFFPAGE faktory míří do databází samotných vyhledávačů. Jak jsou samotné stránky historicky kvalitní nebo jak dlouho poskytují informace čtenářům. Je jejich obsah natolik kvalitní, že jsou na jiném místě citovány? Je zmíněn nebo i citován samotný autor? Dlouhodobé působení (a kvalita) zvyšuje hodnotu a důležitost OFFPAGE faktorů. Reálnou hodnotu, kterou získáváte svou prací a SEO optimalizací:
- Autorita a důvěryhodnost stránek, které odkazují na váš WEB
- Citace a zmíňky bez zpětného odkazu (brand mentions)
- Kvalita a množství zpětných odkazů (Backlinks) - prý nyní nerelevantní, ale...
- Interakce na sociálních sítích
- Registrace v online katalozích a seznamech - ...opatrně...
- Věk domény a historie WEB stránky/stránek
- atd.
3. TECHNICKÉ faktory SEO Optimalizace:
Na trhu je obrovské množství nástrojů na realizaci WEB stránek. Spousta zájemců o podíl na online prostoru tak získává dojem, že stačí si jen některý vybrat a ony se ty stránky dnes vlastně dají dělat velmi jednoduše a bez zbytečného zdržování. ANO. Je to tak. Až na drobnost, že pro vyhledávače dnes o vašem pořadí a vyditelnosti rozhodují detaily. Zkuste použít veřejně dostupný nástroj na hodnocení kvality WEB stránek og Google – PageSpeed Insights.
Jsou některé, nebo dokonce všechny technické parametry vašeho WEBu v červených hodnotách? Pak asi někdo zanedbal technické faktory SEO Optimalizace. Nebo jim nepřikládal význam – to podstatně častěji:
- Technická optimalizace vašeho WEBu
- Rychlost načítání stránek (významně ovlivňovaná strukturou a technologiemi)
- Velikost dle účelu a použití (grafika, fotografie nebo použité video)
- Správné kódování a použití značek HTML a sitemapy
- atd.
4. Místní / Lokální faktory SEO Optimalizace:
Pokud poskytujete služby, nebo nabízíte produkty, které mají lokální charakter, tak tohle je váš velmi důležitý „píseček“. Provozujete restauraci v Plzni, Brně nebo v Cínovci? Pak asi pro vás nemá velký smysl konkurovat restauracím v Praze nebo Olomouci. Máte tedy velkou šanci být vidět pro toho, kdo hledá místní restauraci. A obsah vašich WEB stránek tomu ale musí odpovídat. Poskytujete služby, jejich cenu ovlivňuje cena dopravy – tak na tom budete úplně stejně! Nemá smysl nabízet vaše služby tam, kde dopravné bude vyšší než cena vaší služby. Reflektuje tuto situaci obsah vašich stránek?
- Kvalita a rozsah informací v kontextu nabídky lokálnímu klientovi
- Specifické OFFLINE SEO faktory - poloha restaurace, obchodu, služby v regionu
- Geografická poloha uživatele a jeho relevantnost pro konkrétní dotazy (klíčová slova, vyhledávací SEARCH)
- Registrace v regionálních katalozích (regionální Crosslink)
- atd.
Tedy- co to je ta optimalizace vaší viditelnosti online?
Vyhledávače sice prohledávají veškerý html kód mé WWW stránky, ale primárně mají zájem o můj čitelný obsah, o jeho význam a hodnotu pro čtenáře. Specificky se jedná o parametry popsané jako hodnocení EEAT. Vyhledávač zjistí nejen jak dlouho čtenáři čtou obsah, stránku. Ale také ho zajímá jak dlouho, jestli přečetl celou stránku, na jaký odkaz kliknul a jestli na něm zůstal, nebo se vrátil… A tedy, jestli čtenáři zůstávají na konkrétním WEBu a jeho dalších stránkách s detailnějším obsahem. Slova použitá u popisu obrázků zase pomohou pochopit vazby mezi obrázkem a textem. Vyhledávače monitorují další a další detaily. To vše si vyhledávače uchovají, porovnají s konkurencí a následně „přetaví“ do pořadí a úryvků textů. No a my, čtenáři potom u hledaného slovního spojení vidíme výsledky na SERPu.
Máte SEO optimalizátora? A můžu ho vidět?
SEO OPTIMALIZACE je tedy činnost „SEO Optimalizátora“ (tohle spojení už ale dává smysl 😊), jehož hlavním úkolem je zajistit, aby můj text, můj obsah WEB stránky byl napsaný správně. Je maximálně žádoucí, abych byl k dispozici takový text, který maximálně splňuje požadavky na informace právě u mých čtenářů, mých zákazníků. A pokud je nejdůležitější skupina zákazníků třeba z Plzně nebo z Prahy? Pak musí být aktivita zaměřena zvláště na SEO Optimalizace pro Prahu 6. Například.
Nutno podotknout, že tuto činnost budete jako spolupracovník nebo autor realizovat více – méně trvale. Protože konkurence dělá pravděpodobně totéž. Na druhou stranu to má svoji business logiku – jaký smysl má pro mé zákazníky WEB, jehož stránky jsem aktualizoval před rokem? V dnešním světe? Asi si odpovíme sami. Pořadí na prvních příčkách vyhledávačů je velmi žádanou komoditou a tak je potřeba si toto pořadí odpracovat, zasloužit. Zcela jistě se vy živíte něčím, co vás dělá unikátním a proč si vás zákazníci váží. A vy to chcete dát světu vědět. Na šedesátém místě v pořadí vyhledávače Google nebo Seznam.cz se vám to moc nepovede. Raději byste měli nechat pracovat SEO Optimalizátora na tom, aby SEO Optimalizace vašich WEB stránek dávala dobré výsledky. Trvale.
Víte proč SEO expert nikdy nepíše vtipy o pořadí v SERPu?
Protože je to zbytečná práce – ty nejlepší vtipy jsou už dávno na první stránce!
A víte, že dnes se už začíná hovořit o AIO? – Artifical Inteligence Optimization.